Vissa frågor i Ommej är extra viktiga, och därför hanterar vi svar på dessa på ett särskilt sätt. Vi kallar dem alarmsvar. Ett alarmsvar kan till exempel handla om våld eller övergrepp eller annat som kräver den vuxnes uppmärksamhet.
Kort efter att vi får ett alarmsvar skickar vi ett mail till den (eller de) som äger ärendet. Vi avslöjar naturligtvis inget om barnet eller vilka frågor det handlar om i mailet, för att få mer information krävs det att man är inloggad i systemet. Det kan se ut såhär:
Hej,
Ärende 2b9a8 (https://admin.ommej.se/case/report/123abc123abc123abc/123abc123abc123abc) har uppdaterade svar på 65 viktiga frågor.
Hälsningar Ommej
I rapporten för barnet visas alarmsvar rödmarkerade.
Har barnet ändrat något svar från ett svar med alarm
-tagg till ett utan, och barnet inte har några andra alarm
-taggade svar, så skickar vi till ägarna av ärendet som barnet är kopplat till att barnet inte längre har några alarmerande svar.
Förutom att skicka e-post så sparar vi även i databasen att barnet befinner sig i ett alarmtillstånd och för vilka frågor och svar det gäller.
Ifall ett ärende skapas med ett barn som redan finns i appen och har svara alarmsvar, så kommer ett e-post att skickas till ägaren av det ärendet om att barnet har alarmsvar.